CKC Autoteknik logo
  Reservedele   Dokumentation   Bilerne   Om CKC   English   Français Dele   Dok   Biler   Om   En   Fr

GS Birotor

Midt i 1960'erne var Wankelmotoren fremtiden, og Citroën besluttede at gå sammen med NSU i selskabet Comotor. Det resulterede i M35, der mest var ment som en begrænset prototypeserie, og det har så uden tvivl været meningen at investeringen skulle tjenes ind igen på GS Birotor. Det skete bare ikke, for i mellemtiden var oliekrisen en realitet og brændstoføkonomi pludselig blevet en beslutningsparameter for bilkøberne.

Motorrummet i en GS Birotor. Fra 7. ICCCR i Loreley 1987.

En enkelt GS Birotor er sjælden. Men to sammen er endnu mere vildt. Fra 7. ICCCR i Loreley 1987.

Fra 7. ICCCR i Loreley 1987.

På vej hjem fra 7. ICCCR i Loreley 1987 i Gert Bue Larsens GS Birotor.

I La Ferté-Vidame fremvistes denne motor "i løs vægt", hvor den blev pint op i de høje omdrejninger og folk holdt sig for ørerne. En decideret voldsom oplevelse. En Wankelmotor kan komme op i langt højere omdrejninger end traditionelle motorer.