CKC Autoteknik logo
  Reservedele   Dokumentation   Bilerne   Om CKC   English   Français Dele   Dok   Biler   Om   En   Fr

Modelgrupper

Dengang da alle reservedele (på nær skruer, møtrikker og den slags) hed noget med modelbetegnelsen, f.eks. AM 961 3, der er en Ami forrude, kunne man umiddelbart ud fra nummeret se hvilken model reservedelen oprindeligt var tiltænkt.

Men med fremkomsten af andre numre, f.eks. numre af typen 5 000 000 eller ZC 9000 000 U, fra omkring 1970, kunne man ikke længere se hvilken model eller gruppe af organer, delen tilhørte. For at imødekomme behovet herfor angav Citroën i reservedelskataloger, prislister m.v. numrene med en gruppeangivelse foran selve reservedelsnummeret. Ved bestillinger skulle man stadig kun angive det oprindelige reservedelsnummer, men i reservedelskataloger, prislister og som regel ikke mindst på etiketterne på selve reservedelene blev gruppen angivet. Dette hjalp (og hjælper stadig) folk, der arbejder med reservedelene og er et unikt middel til umiddelbart at se hvor en given reservedel passer.

Gruppebetegnelsen består af et ciffer, der angiver hvilken del af bilen (eller gruppe af organer, som det hedder på fransk) reservedelen tilhører, efterfulgt af et eller to bogstaver, der angiver hvilken model reservedelen oprindelig var tiltænkt. Imidlertid kan en reservedel også sagtens passe på andre dele af bilen eller på andre modeller, men første gang en reservedel kom i kataloget, havde den den angivne gruppebetegnelse. Dette er dog ikke helt statisk, da der faktisk er eksempler på at nogle reservedele har skiftet gruppebetegnelse i løbet af deres levetid.

Herunder er der oversigter over koder for de forskellige modelgrupper.

De gamle modelgrupper, der blev brugt i 70'erne med kun et bogstav, er anført i denne (muligvis ufuldstændige) tabel.

Modelbogstav Model
A 2CV/alle A-modeller
BC35
CAmi Super
DDS/ID
EAmi8
FAmi Break
GGS
HHY/HZ
IVisa
JMéhari
KAK
LCX
MAmi
NN ("Belphégor")
PP ("Belphégor")
QM35
RLN
SSM
T Alle modeller (tous types)
U 2CV varevogn (AU)
VAmi Super Break
WCX Break
XGS Birotor
YDyane
Z 2CV med 425cc motor og frem

Man ser at næsten alle bogstaver er brugt. Det ser ud som om de modeller, der eksisterede ved systemets indførelse i 1970 er blevet tildelt et bogstav med relation til de hidtidige modelbetegnelser: A for 2CV, D for D-modeller, G for GS, H for H/HZ/HY, K for AK, M for Ami=AM, N og P for Belphégor, S for SM, U for AU, Y for Dyane=AY og Z for AZ. Derefter ser det med en vis tilnærmelse ud som om man bare har taget det næste ledige bogstav.

Mellem N og P er O tydeligvis sprunget over for ikke at blive forvekslet med et tal, og normalt ville man også forvente at I ville blive sprunget over af samme årsag, men i 1977 har det været det sidste ledige bogstav. På denne tid kom Acadiane og Visa, og Visa fik tildelt det sidste ledige bogstav, medens der ikke var nogen en-bogstavs kode til Acadiane.

Dette system havde således nået til sin naturlige slutning og måtte erstattes af noget andet.

Man har tilsyneladende sprunget bogstavet O over, sandsynligvis for at det ikke skulle blive forvekslet med et tal, men det burde man nok også have gjort med bogstavet I, som man kan se på dette eksempel, hvor en kølerslange i gruppe 6 har præfix 6I som i skyndingen godt kunne blive forvekslet med 61.

De nye modelgrupper, der anvendes den dag i dag er som følger. Det er i nogle tilfælde de samme bogstaver, som bruges om modellerne i andre sammenhænge (reservedelsnumre med bogstaver, stelnumre, støbenumre etc), men det varierer fra sammenhæng til sammenhæng, og denne liste er derfor (højst) korrekt i sammenhæng med reservedelspræfix.

ModelbogstaverModel
AAFlere A-modeller
ABAmi Break
AKAK
ALM35
AMAmi
ASAmi Super
AT2CV 4x4
AUAU og AZU
AW2CV Sahara
AYDyane (+ Méhari)
AZ2CV
BFC35
CAMéhari
CDAcadiane
DADS/ID
DBDS/ID Break
EBBerlingo
FBXantia Break
FFMéhari 4x4
FLXantia
GXGS
GYGSA
GZGS Birotor
HAHZ/HY
MACX
MBCX Break
NAZX
NBZX Break
NDN ("Belphégor")
PAXsara
PBXsara Break/Picasso
QAC8
PDP ("Belphégor")
PLPanhard
RBLN/LNA
SAAmi Super Break, nu Saxo
SMSM
STStandarddele, altid som 9ST
TAAxel
TDC6
TROltcit (Rumænsk Axel)
TTAlle modeller (tous types)
UPEvasion
UTC25
UUJumpy
VDVisa
VUC15
WAC5
WBC5 Break
XBBX
XCBX Break
XUJumper
XXBX 4x4
YAXM
YBXM Break
ZAAX
10C2
20C3
30C3 Pluriel

Et eksempel på en oversigt over de fleste af disse grupper i et reservedelskatalog fra 1987.

Ud over disse modelkoder for selve bilerne, har Citroën også fra ca. september 1997 indført såkaldte reservedelstypekoder. De bruges til at inddele alle de andre dele, såsom tilbehør og alle de dele, der ikke hører til en bestemt model.

Typekode Reservedelstype
AJA-model tilbehør
BJC35 tilbehør
EJBerlingo tilbehør
FJXantia tilbehør
KJBX tilbehør
MJCX tilbehør
NJZX tilbehør
JJC25 tilbehør
PJXsara tilbehør
RJEvasion tilbehør
SJSaxo tilbehør
UJJumpy tilbehør
VJVisa+C15 tilbehør
XJJumper tilbehør
YJXM tilbehør
ZJAX tilbehør
STStandard tilbehør
S1Farver RM
S2Farver AKZO
S3Farver PPG
S5Farver Herberts
S7Farver Dupont-Nemours
SDDiv. standard tilbehør
SXTilbehør til andre mærker
A0Ikke-specifikt tilbehør
A1Tilbehør: Bagagebærer, slæbetov m.v.
A5Tilbehør: Elektronisk udstyr
A6Tilbehør: Tyverialarm
A7Tilbehør: Lydanlæg
A8Tilbehør: Reklameartikler
B0Værktøj DAV (=Département Àpres Vente)
B1Værktøj DPR (=Département Pièces de Rechange)
B2Produkter "Image Boutique"
B3Produkter som ikke hører til "Image Boutique"
B7Produkter: L.R.
BBProdukter: Batterier
LA VN formularer (Voitures neuves/Nye biler)
LB VO formularer (Voitures d'occassion/Brugte biler)
LCAPV formularer
LDVPA formularer
LE Mikrofilm reservedele
LF Kataloger reservedele
LG CD-ROM med reservedele
LHPlakater
LKSalgskataloger
LLSalgsbrochurer
LN Salgstavler, nye biler (PLV VN)
LP Salgstavler, brugte biler (PLV VO)
LQ Salgstavler, reservedele (PLV DPR)

Kilden til denne tabel er noget intern Citroën-dokumentation. Det er oversat efter bedste evne, men jeg kan ikke regne ud hvad APV, VPA og L.R. betyder.

I øvrigt skal man huske på at der brugt mange sæt af forkortelser til de forskellige modeller. Disse sæt af forkortelser minder om hinanden, men de er alligevel forskellige:

Hvis man ud fra en kilde f.eks. tænker at nu har man forstået forskellen på AM og AMB eller på D og DT, så må man sige at det afhænger meget af hvilken kontekst koden kommer fra.

Tag f.eks. en Ami8. Den er blevet solgt som Ami8 (undtagen i Spanien hvor den hed C8), men har i de første reservedelskataloger modelbetegnelsen AM 3 (eller i de forskellige versioner med stor bagklap AMB 3, AMF 3 eller AMC 3). I kataloger fra 70'erne har reservedele til den modelkoden E (eller F) og derefter modelkoden AM (eller AB). Reservedele, først fremstillet til den kan starte med bogstaverne AM, AMB, AMF, AMN og AMU, foruden de senere reservedele, i nummerserien 5 000 000. En komplicerende faktor er også at medens Ami6 og Ami8 havde hver sine modelkoder i 1970'erne (hhv. M og E), bliver AM den fælles kode for de to i 1980'erne. I de franske typegodkendelser har en Ami8 den officielle typebetegnelse (kaldet "code mines") "AM série JA" (for break-versioner hhv. JB og JC) og Citroëns såkaldte garantitypebetegnelse er AMB, JA, JB eller JC alt efter hvilken model, der er tale om.

Andre eksempler er 2CV varevognen, der oprindeligt hed AU, senere AZU og AK. Den har i 70'erne modelkoden U i reservedelskataloger, men reservedele, der starter med U har (normalt) intet at gøre med denne model. Alle kender modellen AX, der blev produceret 1986-98, men de reservedele fra omkring 1969, der starter med bogstaverne AX har intet med modellen AX at gøre. Modellen AX har modeltypekoden ZA, men reservedele, der starter med ZA hører typisk til en C35.

Det er tilsvarende kompliceret for de fleste af de andre modeller. Når man siger at en model passer til en bestemt kode, er det altså af helt afgørende betydning også at sige hvilken tid og sammenhæng, der er tale om.

Sidst, men ikke mindst, skal man altid huske at bevare sin sunde fornuft. Se f.eks. denne etiket på et udstødningsrør:

Umiddelbart tænker man at modelkoden DV må være en D-model, men den findes ikke i tabellen ovenfor. Er det mon en særligt sjælden ID ambu safari break commerciale i militærudgave til eksotiske eksportmarkeder? Man bliver forvirret af at der faktisk findes D-model reservedelsnumre som starter med DV. Men nej - det er bare et kedeligt udstødningsrør til en Visa, som retteligt skulle have modelkoden 6VD i stedet for 6DV. Et andet eksemplar af delen på mit lager har denne etiket uden fejlen:

Endnu et eksempel er denne æske med stempelringe til A-modeller som i kampens hede er omdøbt til at passe til CX.

Af alt dette kan man slutte at disse reservedelsetiketter nok ikke er trykt direkte ud fra en computer som slår delen op i en database, men at der har været tale om en mere manuel proces.